Przejdź do treści
Strona główna » Ręcznik obrzędowy podlaskich Białorusinów- reaktywacja

Ręcznik obrzędowy podlaskich Białorusinów- reaktywacja

  • przez

Wystawa „Ręcznik obrzędowy podlaskich Białorusinów- reaktywacja”. Odbędzie się 8 grudnia 2023 roku w Bielskim Domu Kultury w Wasilkowie. Projekt został  zrealizowany przez Alinę Dębowską –Jankiewicz, kustosza Muzeum Podlaskiego w Białymstoku w ramach programu stypendialnego Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi dla Twórców Ludowych ze środków Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi pod honorowym patronatem Muzeum Podlaskiego w Białymstoku.

Autorka o projekcie:

Jednym ze świadectw kulturowego bogactwa mniejszości białoruskiej zamieszkującej obecne województwo podlaskie są ręczniki obrzędowe, których zdobnictwo jest unikatowe nie tylko w skali kraju. Ręcznik ozdobiony niepowtarzalnym zdobnictwem to relikt, który mówi nam niezwykle dużo o bogactwie nie tylko kultury materialnej, a także duchowej. Stanowił obowiązkowy element obrzędowości społecznej, rodzinnej, dorocznej mieszkańców wsi. Towarzyszył człowiekowi w jego życiowej drodze.  Był niemym świadkiem w czasie chrztu, ślubu, wesela czy pogrzebu. Młode dziewczęta obowiązkowo przygotowywały w ramach posagu 3-5 ręczników. W domach i cerkwiach zdobiono nim obrazy święte- ikony. Zdobione nim były także przydrożne i cmentarne krzyże. Wieszano je jako dziękczynienie Bogu za wysłuchanie próśb.

Pomysł odtworzenia ręczników obrzędowych ze zdobnictwem z przełomu XIX./XX w. dojrzewał we mnie przez kilka lat. W tym czasie realizowałam wiele działań, które bezpośrednio lub pośrednio dotyczyły podlaskiej tkaniny ludowej, w tym ręcznika obrzędowego. Prowadziłam badania terenowe, wykłady, warsztaty haftu i koronki, spotkania z mieszkańcami, organizowałam wystawy.

W polu moich zainteresowań było najstarsze wzornictwo ręczników obrzędowych, które „odeszło” w zapomnienie po 1915 r., po tzw. bieżeństwie, w którym większość ludności białoruskiej zamieszkującej Podlasie wzięła udział. Opuszczając swoje domy, pakując się w pośpiechu zabierała ze sobą wszystko co najcenniejsze. A wracając po 5-6 latach z uchodźstwa zastawała puste, opuszczone a często spalone domostwa.  Wraz z odbudową nowego życia często brakowało depozytariuszy, którzy mogliby przekazać tradycyjne wzornictwo kolejnym pokoleniom.  Albowiem duża część mieszkańców nie powróciła do rodzinnych stron, ginąc w czasie I wojny światowej,  rewolucji, a także od chorób i głodu. 

W latach 20.XX w. zmieniło się radykalnie wzornictwo ręczników obrzędowych. Haft liczony, krzyżykowy w tonacji  czerwono- czarnej został zastąpiony wielobarwnym haftem płaskim.

W ramach stypendium przeprowadziłam kwerendy w Muzeum Podlaskim w Białymstoku, Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej, Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu, Muzeum Małej Ojczyzny w Studziwodach oraz u osób prywatnych. Dotarłam do wzornictwa z przełomu wieku XIX/XX w. W tym obok ręczników zdobionych haftem tkackim dominował haft krzyżykowy czarno- czerwony, który postanowiłam w ramach projektu promować i zachować od zapomnienia. Wybrałam 5 ręczników zdobionych ornamentem geometrycznym, jak i roślinnym. Zrysowany ornament  przeniosłam na tkaninę lnianą utkaną w latach 30.XX w przez mieszkankę pow. hajnowskiego. Odtworzyłam także koronkę szydełkową zdobiącą  końce ręczników.

Program stypendialny Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi dla Twórców Ludowych ze środków Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi realizowany pod honorowym patronatem Muzeum Podlaskiego w Białymstoku przy wsparciu Fabryki Nici Ariadna S.A.

Więcej o autorce możecie przeczytać tutaj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *