Białostocki Ośrodek Kultury zaprasza na IV edycję festiwalu Art Weekend, który odbędzie się od 4 do 6 października 2024!
Art Weekend to festiwal, podczas którego przybliżamy najnowsze trendy w teatrze i tańcu, przedstawicieli nowej fali w sztuce, najciekawszych twórców młodego pokolenia.
Art Weekend narodził się w samym środku pandemii. Jesienią 2020 roku, pomiędzy kolejnymi lockdownami, po czasie pierwszych izolacji, odwołaniu większości ważnych wydarzeń związanych z kulturą, sztuką i rozrywką. Pierwsza edycja festiwalu stała się namiastką normalności, powrotu do życia społecznego, kontaktu z ludźmi i sztuką. Przez chwilę baliśmy się trochę mniej. Nie wiedzieliśmy, że za rogiem czeka nas kolejny lockdown i jeszcze większe poczucie zagrożenia i niepewności. W tym czasie zostały też agresywnie stłumione największe w historii Białorusi protesty społeczne, w Polsce rozpoczęły się masowe protesty kobiet, które wyszły na ulicę walczyć o swoje prawa, a artyści ujawnili wieloletnią przemoc w swoim środowisku. Nadszedł kolejny lockdown. Wielu z nas zatopiło się w intymnej izolacji i strachu przed chorobami i przemocą. Innym osobom intymność była publicznie odbierana. Pandemia minęła, a w jej miejsce wybuchł kryzys humanitarny na granicy polsko-białoruskiej, a chwilę później wojna w Ukrainie, z którymi mierzymy się do dzisiaj. Strach nas nie opuszczał. Nie minął też kryzys klimatyczny, z którego skutkami mierzymy się aktualnie w Polsce walcząc z wielką wodą.
Czwarta i ostatnia edycja festiwalu Art Weekend odda głos dyskryminowanym, niezauważanym, tłamszonym, lekceważonym, krzywdzonym. Zaproszone/zaproszeni przez nas w 2024 roku artystki i artyści afirmują i dzielą się poprzez swoją twórczość siłą, nadzieją, odwagą i godnością. Chodźcie odnaleźć je z nami!
godz. 18:00 TEATR / TANIEC
Ich heiße Frau Troffea (40’)
reżyseria: Sergey Shabohin
produkcja: KALEKTAR
koprodukcja: Nowy Teatr w Warszawie
spektakl w języku białoruskim z polskimi i angielskimi napisami
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
bilet: 30 zł
spektakl dla widzów 16+
Uwaga! W spektaklu użyte jest migające światło o silnym natężeniu i głośne efekty dźwiękowe.
Na tydzień przed Festiwalem Marii Magdaleny w 1518 roku, Frau Troffea wyszła z domu przez podwórze i niespodziewanie dla siebie samej zaczęła gorączkowo tańczyć na jednej z wąskich strasburskich uliczek. Tańczyła cały dzień aż do późnego wieczora, a potem całą noc. Trzeciego dnia szalonego tańca była skrajnie wyczerpana, buty miała przesiąknięte krwią, ale nie mogła przestać. W końcu jej zaraźliwy taniec przetoczył się przez miasto i wywołał epidemię tańca, która przyniosła wiele ofiar.
Zanurzając się w historię Frau Troffea, performer opowiada o własnym doświadczeniu traumatycznej obsesji i nieustannego poszukiwania wolności, które wydaje się bolesne i śmiertelne. Szok wywołany oddzieleniem od domu i przeszłości, przymusową emigracją z Białorusi i poszukiwaniem siebie, sprawia, że rozpływa się całkowicie w atrakcyjnej berlińskiej kulturze rave. Magnetyzm techno przynosi zewnętrzną i wewnętrzną transformację imprezowicza. Pod wpływem silnego stresu wywołanego dopalaczami doświadcza nowej swobody komunikacji i ruchu. Przyspieszając, performer traci i odzyskuje precyzję ruchu, obserwuje reakcje ciała, wychwytuje krytyczne wskaźniki rytmu serca. To działanie zarówno fizjologiczne, jak i poetyckie, ujawnia różne wymiary artystyczne. Poprzez intensywną ceremonię ciała opowiadana jest historia choroby całego kraju i obsesyjnego poszukiwania lekarstwa w wolności.
pomysł, reżyseria: Sergey Shabohin
idea, wykonanie: Igor Shugaleev
choreografia: Agnieszka Kryst
muzyka: Mikita Bubashkin
wizualizacja: Alexandra Kononchenko
producentka: Marina Dashuk
godz. 20:00 TEATR / TANIEC
Silenzio! (60’)
choreografia:Ramona Nagabczyńska
produkcja: Nowy Teatr w Warszawie
Aula Wydziału Nauk o Edukacji UwB, ul. Świerkowa 20
bilet: 40 zł
Silenzio! to spektakl stawiający pytania o zasadność kobiecych ról społecznych. Narzędziem do opowiedzenia historii o kobiecości ograniczanej konwencjami staje się opera wraz z towarzyszącymi jej od wieków elementami – potęgą głosu, tragikomizmem i przepychem symbolicznie zawartymi w barokowych sukniach artystek. Performerki doskonale operują żartem budując opowieść na kontrastach. Kiedy widz oczekuje, że zaczną tańczyć, one zastygają w bezruchu. Gdy liczy na poruszające libretto, otrzymuje zlepek abstrakcyjnych włoskich fraz. Tym samym tworzą feministyczny spektakl o stawianiu oporu przeciwko skostniałym regułom tego świata nakładanym na kobiety.
Silenzio! to pełne poczucia humoru przedstawienie igrające z oczekiwaniami widza i tym, co wypada kobietom.
choreografia: Ramona Nagabczyńska
performerki i współtwórczynie: Katarzyna Szugajew, Karolina Kraczkowska, Barbara Kinga Majewska, Ramona Nagabczyńska
dramaturgia: Agata Siniarska
muzyka: Lubomir Grzelak
opracowanie partii wokalnych: Barbara Kinga Majewska
scenografia i kostiumy: Dominika Olszowy
współpraca przy kostiumach i scenografii: Dominika Święcicka
reżyseria świateł: Jędrzej Jęcikowski
krawiec: Emil Wysocki
nauczycielka tańców barokowych: Marta Baranowska (Cracovia Danza)
produkcja: Nowy Teatr w Warszawie
5 października 2024 (sobota)
godz. 15:30 TEATR
Syn (55’)
produkcja: Teatr Wolność
reżyseria: Karol Smaczny, Mateusz Smaczny, Marcin Tomkiel
Klub Fama, ul. Legionowa 5
bilet: 30 zł
Spektakl dla widzów od 14. roku życia. W trakcie przedstawienia palone są papierosy. Spektakl z napisami w języku angielskim.
Spektakl powstał na bazie opowiadania Mirosława Miniszewskiego „Podmieniony Syn”.
Nadstaw ucho. Słyszysz? Tam na wsi pies ujada. Uważaj. Spójrz, wyostrz wzrok, może zobaczysz jak ćma trzepocze cienkimi skrzydłami, a liść pod pająkiem ugina się miękko. Może to Mamuna? Może Siubiela do sieni się skrada? Tam syn się narodził. Chodzą plotki, że we wsi obok dzieją się dziwne rzeczy. Wiesz gdzie to?
reżyseria: Karol Smaczny, Mateusz Smaczny, Marcin Tomkiel
muzyka: Michał Górczyński
wsparcie literackie i tekst piosenki: Malika Tomkiel
scenografia i lalki: Karol Smaczny, Marcin Tomkiel
głosów użyczyli: Danuta Kierklo, Paweł Aigner, Ryszard Doliński
zdjęcia i montaż: Jakub Rutkowski
obsada: Karol Smaczny, Mateusz Smaczny, Marcin Tomkiel
Spektakl zrealizowano w ramach Stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku i wsparciu Białostockiego Teatru Lalek.
6 października 2024 (niedziela)
godz. 17:00 TANIEC
Fearless (40’)
koncepcja, choreografia, taniec: Gosia Mielech
produkcja: DanceLab, Jaggy Polski
Sala Forum, ul. Legionowa 5
bilet: 40 zł
Strach – pierwotna emocja, która prowokuje destrukcję, ale także umożliwia przetrwanie. Strach, jako śliski twór, który pełza pod skórą, penetruje i zatruwa krew. Poznaj nieustraszoną dziewczynę, która wchodzi na ring, aby stoczy
walkę ze swoimi demonami, próbując zrozumie
genezę strachu. Jej litania przeciw strachowi, to: „Nie wolno się ba
, strach zabija duszę. Strach to mała śmier
, a wielkie unicestwienie. Stawię mu czoło. Niech przejdzie po mnie i przeze mnie. A kiedy przejdzie, odwrócę oko swej jaźni na jego drogę. Którędy przeszedł strach, tam nie ma nic. Jestem tylko ja”. [Frank Herbert]
koncepcja, choreografia, taniec: Gosia Mielech
muzyka: Anna Suda / An On Bast
projekt kostiumu: Kata Kwiatkowska, Gosia Mielech
wykonanie kostiumu: Przemek Podolak / RAG, Marzanna Gruszczyńska
reżyseria światła: Paweł Murlik
aranżacja światła: Arkadiusz Kuczyński
produkcja: DanceLab, Jaggy Polski
godz. 20:00 TEATR
Uroboros. Rewia na trzy aktorki (60’)
reżyseria: Agata Koszulińska
produkcja: Komuna/Warszawa
Białostocki Teatr Lalek, ul. Kalinowskiego 1
bilet: 40 zł
Punktem wyjścia do spektaklu są dwie kolekcje mody Alicji Tkaczyk, stworzone z odpadów oraz nasze osobiste relacje z ubraniami. Razem z projektem Change Now (Zmiana Teraz) zapraszamy na spektakl o obiegu materii w świecie, o sentymentalno-czułym podejściu do ubioru i przyjemności posiadania bez wyrzutów sumienia.
Staram się w swojej opowieści wychodzić poza dobrze znane (ekologiczne, ekonomiczne i postkolonialne) argumenty związane z potrzebą ograniczenia nadprodukcji. Odwołuje się do własnych emocji i tęsknot związanych z przedmiotami oraz poczuciem kontroli nad tym co konsumuję. Zanurzam się w przyjemności posiadania, która nie jest obarczona wyrzutami sumienia.
W realnym świecie trudno mi jest dzisiaj odnaleźć taką przyjemność. Nawet pobieżna znajomość systemów produkcji, marketingu i dystrybucji dóbr oznacza koniec niewinności. To ciężar, który wielu każe wychodzić na ulicę i krzyczeć – tak jak pewnemu naukowcowi, który rozumiejąc zbliżającą się katastrofę rzucił się do nawoływania, jak prorok apokalipsy będący na granicy między szaleństwem, a byciem jedynym zdrowym.
Ale więcej jest nas, cicho cierpiących strach i wyrzuty sumienia; jednego dnia stawiających sobie ekologiczne wyzwania, a drugiego kupujących tani, kolorowy, plastikowy szmelc.
Pozostawanie w niemocy jest nieznośne, stąd potrzeba tworzenia mikroutopii, będących jednocześnie realnymi mikrozmianami. W ramach tej pracy poszukuję czułości do ubrania, jako intymnego artefaktu będącego świadkiem historii.
Co by było gdyby, naprawianie naszych ubrań, przerabianie kiedy nam się znudzą, wymienianie się i łączenie ze sobą było dla nas najbardziej naturalną rzeczą na świecie?
Jest to próba stworzenia teatru w 100% upcyclingowego. W ramach projektu Uroboros powstanie również mapa polskich artystów upcyclingowych.
Agata Koszulińska
obsada: Justyna Janowska, Weronika Łukaszewska, Michał Przybyła
scenariusz, reżyseria: Agata Koszulińska
dialogi: Justyna Janowska, Weronika Łukaszewska, Michał Przybyła, Agata Koszulińska
projekt wystawy: Agata Koszulińska, Amadeusz Nosal, Mateusz Korsak, Alicja Tkaczyk
kostiumy, obiekty: Alicja Tkaczyk
światło: Amadeusz Nosal, Mateusz Korsak
choreografia, praca z ciałem: Michał Przybyła
muzyka: Wojciech Frycz
produkcja: Teatr Komuna Warszawa
Spektakl dofinansowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu Komuna Warszawa – Społeczna Instytucja Kultury.
Bilety na wydarzenia dostępne w kasie kina Forum (ul. Legionowa 5), kasie BOK/CLZ (ul. Warszawska 19), online: bilety.bok.bialystok.pl oraz w miejscu wydarzenia na 30 minut przed jego rozpoczęciem.
Organizator: Białostocki Ośrodek Kultury
Festiwal realizowany ze środków Miasta Białegostoku.
Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w programie.
mat. pras. org